środa, 1 czerwca 2011

Webserv Manual czyli jak uruchomić własny serwer www

Jak uruchomić serwer www i własną stronę www?

W tym artykule postaram się odpowiedzieć na powyższe pytanie. Posłużę się programem Webserv. Dzięki temu programowi można uruchomić serwer na własnym komputerze. Posiadając własny serwer mamy możliwość uruchomienia na nim strony internetowej. Pokażę także jak uruchomić na tym serwerze system zarządzania treścią o nazwie Joomla.

1. Informacje

Program WebServ jest serwerem www obsługującym język PHP oraz bazy danych MySql. Program można pobrać ze strony www.webserv.pl

W skład programu wchodzą:
- moduł CesarFTP, który jest serwerem FTP i umożliwia udostępnianie urzytkownikom plików w sieci.
- moduł No-IP, który umożliwia ustanowienie stałego adresu sieciowego dla zmiennego dynamicznego adresu. Jest on klientem serwisu no-ip.com w którym możemy założyć konto i utworzyć domenę.
- moduł phpMyAdmin, który służy do zarządzania bazami danych MySql
- opcjonalnie możemy zainstalować moduł(klienta) do zdalnego sterowania serwerem.

2. Konfiguracja

Po zainstalowaniu programu i uruchomieniu go pojawia się kreator konfiguracji.



1. Klikamy Dalej.



2. Możemy zaznaczyć opcję Uruchamiaj program przy stracie systemu jeśli będziemy często korzystać z serwera. Również możemy wybrać jakie informacje program będzie wyświetlał a także dowiedzieć się co oznaczają różne komunikaty. Klikamy Dalej.



3. Mamy teraz możliwość włączenia zdalnego sterowania serwerem. Jest to bardzo przydatna funkcja, która pozwala na odległość zarządzać programem. Aby zdalne sterowanie było możliwe trzeba pobrać klienta ze strony www.webserv.pl/pobierz-klient.php Klikamy Dalej.



4. W tym etapie możemy zdefiniować adres serwera (w większości przypadków powinien zostać domyślny localhost), e-mail admina oraz port (zostawiamy domyślny). Mamy także możliwość zmiany folderu udostępniania w HTTP oraz folderu z kontami użytkowników do udostępniania w HTTP. Klikamy Dalej.



5. Na tym etapie mamy możliwość włączenia opcji zmienne globalne (zostawiamy domyślne) oraz wyświetlanie błędów składni. Możemy zdefiniować rozmiar danych przesyłanych w formularzach. Na koniec możemy wpisać nazwę serwera SMTP do obsługi maili oraz własny adres e-mail. Klikamy Dalej.



6. Wybieramy rodzaj bazy danych. Dla naszych potrzeb wystarczy domyślna.



7. Tutaj mamy opcję włączenia naszego serwera FTP. Jeśli chcemy udostępniać pliki zaznaczmy opcję Uruchamiaj serwer FTP podczas startu WebServa. Klikamy Dalej.



8. Jeśli korzystamy np. z neostrady lub innej usługi dostępu do Internetu ze zmiennym adresem IP to potrzebujemy moduł No-IP, żeby utworzyć stały adres domenowy. Zaznaczamy opcję Uruchamiaj program No-IP podczas startu WebServa. W dalszej części przedstawię jak używać tego modułu. Klikamy Dalej.



9. Pojawia się okno informujące o zakończeniu kreatora. Gdy klikniemy Zakończ uruchomi się program WebServ i zostaniemy poinformowani komunikatem w prawym dlanym rogu ekrany, że program działa.


3. Moduł No-IP
Gdy korzystamy z usługi neostrada tp lub innej o zmiennym adresie sieciowym wtedy przydatnym narzędziem okazuje się No-IP. Czym jest ta usługa/program?
WebServ posiada wbudowanego klienta No-IP, który komunikuje się z serwisem No-IP.com. Aby skorzystać z usługi musimy zarejestrować się na stronie www.no-ip.com i zdefiniować swoją nazwę domeny dla której zostanie przyporządkowany nasz zmienny adres IP. Potem wpisujemy swoje dane do programu(klienta). Natomiast on łącząc się z serwisem No-IP.com przekazuje mu dane o naszym aktualnym adresie IP, który jest przyporządkowywany do naszej domeny. Opiszę teraz krok po kroku jak uruchomić tę usługę.

1. Wchodzimy na stronę www.no-ip.com, klikamy w zakładkę Services i wybieramy No-IP Free.
2. Wypełniamy formularz rejestracyjny.
3. Odbieramy e-mail i klikamy w link aktywacyjny.
4. Po zalogowaniu klikamy w zakładkę Hosts/Redirects > Add Host aby dodać przekierowanie na nasz adres IP.





5. Następnie wpisujemy nazwę domeny(hosta) w polu Hostname: i wybieramy z listy dalszą nazwę np. no-ip.info. Dalsze pola pozostawiamy bez zmian i klikamy na dole strony przycisk .



6. Jak widzimy na liście domen pojawiła się nasza domena. Jej adres IP będzie się zmieniał tak aby zawsze był aktualny. W tym celu musimy wpisać nasze dane do klienta No-IP, który jest wbudowany w WebServ.
7. Jeśli mamy już uruchomiony WebServ to klikamy podwójnie na ikonkę No-IP i w oknie wybieramy Edit.



8. W okienku które się pojawiło wpisujemy swój login i hasło do serwisu No-IP.com. Klikamy Ok. Następnie zaznaczamy ] przy nazwie domeny aby IP się zaktualizowało. Zamykamy okno No-IP.



9. Aby sprawdzić czy nasze przekierowanie rzeczywiście działa uruchamiamy przeglądarkę i wpisujemy nazwę naszej domeny (tej którą stworzyliśmy w serwisie No-IP.com). Jeśli ukaże nam się strona webserv (powyżej) oznacza to, iż połączenie działa.


4. Udostępnienie strony Internetowej
Aby udostępnić własną stronę internetową pod domeną, którą już utworzyliśmy należy stworzyć plik w języku HTML. Można go stworzyć w notatniku. Oto prosty przykład:

<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
</head>
<body>
Moja pierwsza strona na wlasnym serwerze
</body>
</html>

Zapisujemy plik jako index.html i kopiujemy do katalogu httpd w WebServie. Domyślnie jest to katalog C:\Program Files\WebServ\httpd\. Tym samym zastępujemy oryginalny plik index.html z logiem programu webserv.

Aby sprawdzić czy wszystko działa jak należy wpisujemy ponownie nazwę naszej domeny w przeglądarce. Efekt powinien być taki:




5. Konta użytkowników
W programie WebServ jest możliwość tworzenia kont użytkowników i udostępniania i przestrzeni dyskowej np. na strony internetowe. W folderze httpd-users znajdują się foldery oznaczające konta użytkowników. Domyślnie jest konto bartek. Teraz możemy utworzyć stronę www w języku HTML tak jak w poprzednim punkcie z treścią np. strona bartka:

<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
</head>
<body>
Strona Bartka
</body>
</html>

Tak jak poprzednio zapisujemy plik jako index.html i przenosimy do katalogu httpd-users\bartek\ usuwając wczśniej wszystkie pliki które się tam znajdują. Efekt po wpisaniu adresu: http://nowa-nazwa.no-ip.info/~bartek/ powinien być następujący:



Możemy oczywiście stworzyć wielu różnych użytkowników, z których każdy będzie miał swój folder i miejsce na naszym serwerze.


6. Instalacja Joomli
Joomla jest tzw. CMS'em czyli systemem zarządzania treścią. W prosty sposób możemy stworzyć własną stronę, nie znając się nawet na języku HTML. Po zalogowaniu możemy dodawać własne artykuły pisząc je tak jak w edytorze tekstowym.

1. Aby zainstalować system Joomla pobieramy ją ze strony http://www.joomla.pl/ i rozpakowujemy plik winrarem. UWAGA! Najnowsza wersja Joomli 1.6 wymaga PHP w wersji 5.2.4 lub wyższej które jest dostępne w WebServ 2.0. Na WebServ 1.3 trzeba wybrać starszą wersję Joomli, która wymaga co najwyżej PHP w wersji 5.1.5.
2. Zanim jednak zainstalujemy CMS Joomla musimy utworzyć bazę danych dla niego. W tym celu uruchamiamy moduł phpMyAdmin do zarządzania bazą danych. Wpisujemy login i hasło (domyślnie login: root, brak hasła).



3. Wybieramy/wpisujemy tak jak powyżej w pola (czerwona ramka) i klikamy Utwórz.



4. Otrzymamy komunikat, że baza danych została utworzona.
5. Teraz przechodzimy z powrotem do strony głównej naszego hosta klikając

6. Utworzymy nowego użytkownika bazy klikając w a następnie
7. Następnie wypełniamy formularz:



8. Nadajemy użytkownikowi wszystkie uprawnienia:



9. Klikamy . Pojawi się komunikat .
Trzeba zapamiętać dane wpisane w formularz, ponieważ będą nam potrzebne do instalacji Joomli.

10. Przenosimy pliki do folderu WebServ\httpd\ (usuwając wcześniej całą zawartość tego folderu) i wpisujemy adres naszej domeny przeglądarce. W tym momencie powinniśmy ujrzeć ekran instalacyjny Joomli.


11. Wybieramy język polski i klikamy



12. Teraz Joomla sprawdza czy mamy spełnione wszystkie wymagania. Jeśli wszystko jest na Tak klikamy , jeśli nie to sprawdźmy i usuńmy ewentualne przeszkody a potem kliknijmy .

13. Następny krok to licencja, którą musumy zatwierdzić, klikamy .



14. Potem wprowadzamy dane potrzebne do komunikacji Joomli z bazą danych MySql i klikamy .

15. Następny krok to Konfiguracja FTP. Nie potrzebujemy konta ftp dla Joomli więc klikamy .



16. Teraz wpisujemy nazwę naszej strony oraz dane: e-mail, hasło i login administratora. Następnie klikamy na przycisk . To pomoże nam w początkowej organizacji serwisu aczkolwiek nie jest wymagane do poprawnego działania. Gdy nie użyjemy tego przycisku nasza strona będzie po prostu jak czysta tablica bez przykładowych artykułów itd. Klikamy .



17. W ostatnim kroku jesteśmy proszeni o usunięcie katalogu instalacyjnego o nazwie INSTALLATION. Jest to konieczne do dalszej pracy z Joomlą. Klikamy .

18. Następnie przechodzimy do panelu sterowania klikając .



19. Logujemy się korzystając z wcześniej zapisanego loginu i hasła.



20. Tak wygląda panel administracyjny systemu Joomla. Aby zobaczyć jak teraz wygląda strona wystarczy kliknąć .



21. Oto efekt naszej pracy. Oczywiście jest możliwość zainstalowania polskiego pakietu językowego a także dodanie odpowiednich wtyczek, zmiana wyglądu itd., ale to już temat na następny manual. Pomoc można znaleźć na polskiej stronie www.joomla.pl .

Mam nadzieję, że powyższy manual był pomocny. Zapraszam na następne.

Pozdrawiam
MIchał Krusiewicz

1 komentarz:

Błażej Szutenberg pisze...

Niestety moje przekierowanie nie działa pisze połączenie zostało zresetowane podczas łączenia z serwerem